vrijdag 29 september 2017

hoest nou?

Zoooooowww dat is lang geleden... Tja vakantie hé dan ben je druk met andere dingen.
Wij zijn bijna 4 weken in Frankrijk geweest, heerlijk was het. Heel rustig aan gedaan en genoten van de lekkere wijn en dito kaasjes, barbecue en iedere dag stokbrood en soms een croissantje.  Vergeet ook niet de lekkere taartjes die zo mooi gedecoreerd waren dat ze riepen om mee te mogen. Dat kan ik dan echt moeilijk weerstaan. Het is maar een paar weken vakantie dusssss. Genieten maar.


Tja je voelt hem wel aankomen.... al dat lekkers heeft geen goed gedaan voor mijn gewicht. Oeiiii wat schrikken toen ik het aandurfde om op de weegschaal te gaan staan.

Voor de vakantie was ik bij de praktijkordersteuner geweest en omdat mijn bloeddruk en Cholesterol te hoog was moest ik proberen af te vallen. Je snapt wel dat daar niet veel van gekomen is. In September ben ik dan ook nog jarig dus weer taart en toastjes en chips en  nootjes en de nodige wijn. Niet echt een tijd om op dieet te gaan.


Het woord dieet vind ik sowieso afschuwelijk en ik krijg dan gelijk zin om veel te gaan snoepen dus ik noem het liever een verandering van eetgewoonte. Gewoon anders eten, wel lekker en niet te weinig en dan toch afvallen. Dieet roept weerstand bij mij op en dan verzet ik me hevig, Zelfs het minst lekkere koekje wordt dan onweerstaanbaar.

Nu is afvallen toch wel een dingetje hoor als je niet goed kan bewegen. Het is beter om, als je wilt afvallen minder ( liever: anders) te eten en daarbij te sporten. Maar ja dat kan ik natuurlijk niet meer. Dus voor mij is het sowieso erg lastig om op gewicht te blijven laat staan om af te vallen.


Wat te doen... Ik ben ooit erg afgevallen met shakes, de kilo's vlogen er af en dat was heerlijk om in een korte tijd slank te zijn. Je voelt hem al wel aankomen. In ongeveer hetzelfde tempo kwamen de kilo's weer terug met een aantal bonus kilo's erbij. Nu hou ik van voordeel en bonus maar dit toch liever niet. Ik moest dus iets vinden wat duurzamer werkt..

Wat ben ik dan nu aan het doen wat niet op een dieet lijkt niet te snel gaat verantwoord is en wat ik langere tijd kan volhouden..... Ik eet koolhydraten arm. Niet dat ik alle koolhydraten mijd  maar zoveel als mogelijk.. Ik eet veel groente maar ook fruit en zoek alternatieven voor de koolhydraten. Wist je dat bloemkool een uitstekende vervanger is van rijst/puree/ pizzabodem nee? Nou het kan echt. Zo heb ik van winterwortels schijfjes gesneden en die gebakken zoals aardappelschijfjes. Kun je heerlijke soep maken van broccoli stronken en eet ik lasagne met aubergine. Mijn spaghetti is courgette in repen gesneden. Zomaar wat voorbeelden van mijn anders eten.


En heeft het effect... Ja ik ben al een kilo afgevallen in 2 weken.. En dat is best veel voor mijn doen. Ik hoop dat dit op langere termijn ook effect heeft en het goed vol te houden is. Dat moet natuurlijk nog blijken. Het anders eten en ook koken snoept wel al mijn tijd op want het is een uitdaging om de juiste recepten te vinden. Gelukkig kun je op internet, facebook, youtube, ed veel vinden over koolhydraadarm eten..Sommige mensen slaan wel erg door, mag je weer niks eten. Daar doe ik  niet aan mee. Het moet wel te doen zijn. en als ik zin heb aan een koekje dan moet dat wel kunnen. Niet dat ik daar de afgelopen tijd behoefte aan heb gehad. Dus het gaat goed..
Eet jij ook wel eens anders?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten