maandag 11 januari 2016

Inzicht.....


Soms heb je een Aha!! momentje. Z'n moment waar je opnieuw ontdekt of inzicht krijgt in je leven.  dat moment had ik laatst ook. Toen ik me bedacht dat ik eigenlijk steeds bezig ben met "beter" worden. Als het iets minder ging met lopen dacht ik altijd, nou moet ik even rustig aan doen dan wordt het lopen wel weer beter en kan ik straks weer die 100 meter uitlopen. Ik ben zelfs vorig voorjaar een revalidatie traject begonnen om beter te kunnen gaan lopen. Dat heeft mij heel veel energie gekost om er achter te komen dat ik niet verder meer kon als 3x 30 meter. Ook niet met de aanwezige hulpmiddelen.


Je legt jezelf wel een hele moeilijke en misschien wel onmogelijke taak op, want echt.... het gaat niet "beter" worden. Ik wordt niet beter. punt.

Triest is het wel maar voor mij was het ineens heel inzichtelijk.  Wat heeft het mij een energie gekost om maar "beter" te worden.  En dan iedere keer die teleurstelling als het "beter"worden weer niet was gelukt. Tranen heb ik gehuild omdat ik zo graag verder wou kunnen lopen dan dat ik deed.
Energie die ik anders had moeten gebruiken om leuk dingen te doen, te genieten van wat ik wel kan.

Er zijn zoveel andere mogelijkheden om toch vooruit te kunnen komen.
Blijkbaar moet iedereen en ik ook een strijd aangaan om tot dit inzicht te komen.

Nu wil ik niet zeggen dat ik opgeef hoor.. Juist niet, want ik ken mezelf en ik gooi het bijltje er niet bij neer. Ik ben altijd strijdlustig geweest. En ik zeg ook niet dat ik nooit zal proberen om iets beter te worden en mezelf soms in acht te nemen. Ik hoop dat als het weer zo ver is dat ik mijn net verkregen inzicht weer de kop op duikt en dat ik dan mezelf terug kan fluiten met: He!!! je wordt niet beter, zoek andere mogelijkheden om verder te kunnen.
Wat zal dat een rust en energie geven..



Ps: Voor MS bestaat geen geneesmiddel. Eigenlijk weten we nog niks van MS. Er moet nog heel  veel onderzoek gedaan worden voor ze weten wat de oorzaak is en dan nog iets vinden om deze ziekte te bestrijden. Dit gaat jaren duren en heel veel geld. Vandaar dat ik zo stellig schrijf dat ik nooit beter zal worden. maar ik blijf hopen ;-)



5 opmerkingen:

  1. Wauw!! Klinkt als Don Quichot die stopt met vechten tegen windmolens. Als stoppen met rennen tegen een muur, afstand nemen en zien dat je er ook gewoon omheen kunt. goed zo! En succes met je ontdekkingstocht naar de vele leuke dingen die je wel kunt.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Sandra. Zo voel ik me ook wel als Don Quichot. Vechten tegen een ziekte die toch niet te stoppen is. Het heeft even geduurd (ik heb inmiddels al 12 jaar MS) maar uiteindelijk is het kwartje wel gevallen. Ik ga nu de dingen doen die ik nog kan en als ik dat in mijn rolstoel moet gaan zitten dan doe ik dat.

      Lieve groet, dinah

      Verwijderen
  2. Pfff, heftig. Ik hoop dat er nog heel veel mooie en leuke dingen op je pad komen, op je ontdekkingstocht. Sterkte en succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet toch wel lukken. Ik zeg altijd dat mijn creatieve geest overal wel een oplossing voor weet te vinden. Ik ga er gewoon voor.

      Lieve groet,dinah

      Verwijderen